Witam moja grupo na zajęciach rozwijających z przyrody
04.05.2020
Temat : Prąd elektryczny z owoców.
Niektóre owoce mogą przewodzić prąd elektryczny. Aby się o tym przekonać zapoznajcie się z odpowiednim doświadczeniem
To doświadczenie możecie sami wykonać w miarę możliwości w domu, nie jest skomplikowane. Możecie sobie pomóc oglądając go na https://www.youtube.com/watch?v=PLyOCqy3xuc
Potrzebne materiały-owoce:jabłko,banan, melon, nektarynka, mandarynka, warzywa: ogórek, ziemniak, dioda świecąca, gwoździe z miedzianym drutem.
Po wykonaniu doświadczenia wypełnijcie kartę doświadczenia, którą umieściłam na dysku z biologii, następnie odeślijcie ją na mój adres.
6.05.2020
Temat lekcji: Czy wszystkie przedmioty przewodzą ciepło?
Dzisiaj będziemy próbować wyjaśnić, które ciała są dobrymi przewodnikami ciepła. Wykonajcie doświadczenie.
Potrzebne materiały:
Szklanki ,woda o różnej temperaturze(50 o C, 70 o C,100 o C) kawałek masła, kilka ziaren groszku, równej długości i grubości patyczki: drewniany, miedziany, stalowy, plastikowy, szklany, termometr
- Do 5 szklanek wlewamy wodę o temperaturze 50 o C .
- Na patyczki wykonane z różnych substancji nakładamy taki sam kawałek masła (kostkę o boku pół centymetra) i dociskamy, żeby nie spadł. W każdy kawałek masła wciskamy ziarnko grochu.
- Wstawiamy patyczki z groszkiem do szklanek z wodą, włączamy stoper odmierzając czas kiedy pierwszy groszek wpadnie do wody.
- Zapisujemy czas w przygotowanej tabeli.
- Następnie powtarzamy te same czynności w wodzie o temperaturze 70 o C, 100 o .Mierzymy czas a wyniki zapisujemy w tabeli.
Patyczek | Temperatura | Temperatura | |
50 o C | 70 o C | 100 o C | |
Miedziany | |||
Stalowy | |||
Plastikowy | |||
Drewniany | |||
Szklany |
Na podstawie wyników, zapiszcie obserwację i wniosek.
Na podsumowanie uzupełnijcie brakujące luki w zadaniu:
Ciała, które …………………przewodzą ciepło nazywamy przewodnikami ciepła np. metale.
Drewno, plastik są ……………. przewodnikami ciepła, nazywamy je izolatorami cieplnymi .
Najgorszymi przewodnikami ciepła są …………………..
11.05.2020
Temat: Co potrzeba do spalania?
Dzisiaj sprawdzimy:
Jaki gaz podtrzymuje spalanie ?
Ile gazu użyto do spalania?
Jaki gaz powoduje zgaszenie świecy?
Doświadczenie wykonajcie w domu i uzupełnijcie brakujące luki.
Materiały: zapałki, talerze, atrament, woda, ocet, soda, 4 różnej wielkości naczynia szklane(szklanka, słoik 1/2 litrowy, słoik litrowy, słoik 3 litrowy), stoper, świeczka
Wykonanie
Przy pomocy plasteliny przymocuj świece do talerzy.
- Na talerze nalej wodę i zabarw ja atramentem.
- Zapal świece i każdą przykryj innym słoikiem.
- Zmierz czas palenia się świec.
- Wyniki zapisz w tabeli.
- Po zakończeniu spalania świec, zaznacz na słoikach poziom zabarwionej wody.
- Wyniki wpisz do tabeli.
- Kilkucentymetrową świeczkę ustaw w szklance, w której zmieszaj sodę i ocet. Wyniki zapisz w tabeli.
- Zapal świeczkę jeszcze raz
Czas palenia świecy (s) | Poziom wody w naczyniu( mm) | |
Płonąca świeczka nakryta szklanką | ||
Płonąca świeczka nakryta słoikiem ½ litrowym
|
||
Płonąca świeczka nakryta słoikiem litrowym | ||
Płonąca świeczka nakryta słoikiem 3 litrowym | ||
Płonąca świeczka w miseczce z octem i sodą |
Obserwacje: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wnioski:
Świeczka pod największym słoikiem pali się dłużej, zaś świeczka znajdująca się pod najmniejszą szklanką znacznie krócej. Składnikiem powietrza niezbędnym do tego, by świece mogły płonąć jest tlen. Zużyty tlen pod słoikami wypełniła zabarwiona woda. Możemy w ten sposób zobaczyć ile zużyto tlenu. Świeczka z octem i sodą natychmiast zgasła bo wokół świeczki wydzielił się gaz cięższy niż powietrze czyli dwutlenek węgla. Dwutlenek węgla wypełniający pojemnik sprawia, że gaśnie świeczka, gdy chcesz ponownie zapalić świeczkę. Jest to dowód na to, że nie każdy gaz wspomaga proces spalania.
Dokończ zdania.
Utlenianie to proces …………..łączenia się pierwiastków z tlenem. Jeśli reakcja zachodzi ……………….. i towarzyszą jej efekty cieplne i…………… nazywamy je spalaniem.
14. 05.2020
Temat: Rozpoznawanie ptaków.
W ramach lekcji w terenie, której nie możemy odbyć, posługując się własną wiedzą,encyklopediami, atlasami i internetem uzupełnijcie tabelkę
Nazwa gatunkowa
ptaka |
Wielkość | Ubarwienie
ciała |
Wygląd
dzioba |
Wygląd
ogona |
Miejsce
zaobserwowania |
Dodatkowe
informacje |
Dzięcioł duży
|
||||||
Dzwoniec
|
||||||
Grzywacz
|
||||||
Kawka
|
||||||
Kos
|
||||||
Kowalik
|
||||||
Zięba
|
||||||
Strzyżyk
|
||||||
Sójka
|
18.05.2020
Temat lekcji: Poznajemy głosy ptaków.
Polecam w wolnej chwili posłuchać pięknych śpiewów naszych krajowych ptaków
https://www.youtube.com/watch?v=dRcEprzTxTA
Na zakończenie zajęć wykonajcie test końcowy, który przesłałam na dysk z biologii!