Język polski – klasa VIII


 

 

 

Pracujemy nad materiałami, które otrzymaliście na swoje konta.

Zapraszam codziennie na lekcje online na naszej grupie. Czekam na Was o 12.00.

Pamiętajcie o konsultacjach dla potrzebujących pomocy.
Czekam na Wasze pytania na naszej grupie.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

23.06.2020 r. Materiał do lekcji online i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Czas pożegnań.

  1. Szukamy odpowiedzi na pytania:
  • Zadaniem szkoły jest przekazać wiedzę i ….
  • Czy literatura pomaga nam w życiu?

2. Mój prezent dla każdego z Was… Tekst, który może poprowadzić Was w dorosłość. 🙂

 

Czytamy wiersz z podkładem muzycznym. (Kliknij, aby przeczytać.)

Rudyard Kipling: List do syna 

Jeżeli zdołasz zachować spokój,
chociażby wszyscy go stracili, ciebie oskarżając;

Jeżeli nadal masz nadzieję, chociażby wszyscy o Tobie zwątpili,
licząc się jednak z ich zastrzeżeniem;

Jeżeli umiesz czekać bez zmęczenia,
jeżeli na obelgi nie reagujesz obelgami,
jeżeli nie odpłacasz na nienawiść nienawiścią,
nie udając jednakże mędrca i świętego;

Jeżeli marząc – nie ulegasz marzeniom;
Jeżeli rozumując – rozumowania nie czynisz celem;

Jeżeli umiesz przyjąć sukces i porażkę,
traktując jednakowo oba te złudzenia,

Jeżeli ścierpisz wypaczenie prawdy przez Ciebie głoszonej,
kiedy krętacze czynią z niej zasadzkę, by wydrwić naiwnych
albo zaakceptujesz ruinę tego, co było treścią twego życia,
kiedy pokornie zaczniesz odbudowę zużytymi już narzędziami;

Jeśli potrafisz na jednej szali położyć wszystkie twe sukcesy
i potrafisz zaryzykować, stawiając wszystko na jedną kartę,
jeśli potrafisz przegrać i zacząć wszystko od początku, bez słowa,
nie żaląc się, że przegrałeś;

Jeżeli umiesz zmusić serce, nerwy, siły, by nie zawiodły,
choćbyś od dawna czuł ich wyczerpanie,
byleby wytrwać, gdy poza wolą nic już nie mówi o wytrwaniu;

Jeżeli umiesz rozmawiać z nieuczciwymi, nie tracąc uczciwości
lub spacerować z królem w sposób naturalny,

Jeżeli nie mogą Cię zranić nieprzyjaciele ani serdeczni przyjaciele;
Jeżeli cenisz wszystkich ludzi, nikogo nie przeceniając;

Jeżeli potrafisz spożytkować każdą minutę,
nadając wartość każdej przemijającej chwili;

Twoja jest ziemia i wszystko, co na niej
i co – najważniejsze – synu mój – będziesz Człowiekiem.

  • Interpretujemy słowa  Rudyarda Kiplinga.
  • Szukamy analogii w życiu młodzieży.

 

Gdziekolwiek zaprowadzą Was ścieżki życia pamiętajcie, aby przede wszystkim być CZŁOWIEKIEM…

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

23.06.2020 r. Materiał do lekcji online i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Czy książki potrafią zmieniać życie człowieka?

  1. Przypominamy lektury i bohaterów książek, których poznaliśmy w szkole podstawowej.
  2. Rozmawiamy o preferencjach czytelniczych uczniów.
  3. Tworzymy planszę reklamującą czytelnictwo [10 powodów, dla których warto czytać.]  Pomocna strona (Kliknij, aby otworzyć)

Czytajmy, bo… (Kliknij, aby posłuchać)   

4. Przypominamy o stronie biblioteki szkolnej. [Jest dostępna dla absolwentów.]

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

22.06.2020 r. Materiał do lekcji online i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Dokumenty do szkół ponadpodstawowych.

  1. Informacje o szkołach ponadpodstawowych – gdzie szukać informacji? [Pomoc – strona Doradztwo zawodowe na stronie szkoły.]
  2. Sposób logowania się na stronę wybranej  szkoły.
  3. Wypełniamy podanie – odpowiedzi na pytania młodzieży.
  4. Przypomnienie wiadomości o podaniu, życiorysie i CV.

 

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

19.06.2020 r. Materiał do lekcji online i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Omawiamy test ósmoklasisty.

  1. Analizujemy test egzaminacyjny. [Arkusz na stronie klasy]
  2. Wyjaśniamy zagadnienia, które sprawiły nam kłopoty.
  3.  Dzielimy się pomysłami na przemówienie egzaminacyjne.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

15.06.2020 r. Materiał do lekcji online i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Jutro egzamin.

  1. Przypominamy ważne informacje o dłuższych i krótkich formach wypowiedzi pisemnych.
  2. Lektury i ich bohaterowie – krótkie przypomnienie.
  3. Umiejętność argumentowania i potwierdzania argumentu przykładem z literatury.

Pamiętamy o dokładnym czytaniu poleceń i odpowiadaniu ściśle na pytania 🙂

Będzie dobrze!!!

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

10.06.2020 r. Materiał do lekcji online

Temat: Poetycki opis zjawiska atmosferycznego.

Powróćmy jeszcze raz do poezji Adama Mickiewicza. „Burza”

Materiały pomocnicze (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Przypominamy, czym jest instrukcja. Redagujemy instrukcję zachowania się podczas burzy.
  2. Wyjaśniamy związki frazeologiczne związane  tematycznie z  burzą.
  3. Przypominamy informacje dotyczące rodziny wyrazów.
  4. Analizujemy i interpretujemy utwór Adama Mickiewicza”Burza”.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

9.06.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Na ostatniej prostej… – ćwiczymy rozwiązywanie testów.

Testy na dysku.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

8.06.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Krótkie formy użytkowe.

Materiały pomocnicze (Kliknij, aby otworzyć)

Omawiamy i redagujemy:

  1. Ogłoszenie.
  2. Zaproszenie.
  3. Życzenia.
  4. Dedykacja.
  5. Podziękowanie.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

5.06.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Pieśń patriotyczna – „Żeby Polska była Polską”.

Materiały pomocnicze (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Pieśni patriotyczne w naszej historii – plansza w materiałach.
  2. Twórcy pieśni „Żeby Polska była Polską”.
  3. Historia powstania utworu i jego rola, jako hymnu Solidarności.
  4. Analiza i interpretacja utworu.
  5. Przesłanie autora.
  6. Tworzymy listę tematów wypracowań, w których przyda nam się utwór.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

4.06.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Fraszki  i aforyzmy 

Przypomnienie informacji o fraszce – gatunku literackim.

  1. Przypominamy znane nam fraszki Jana Kochanowskiego. Materiały pomocnicze (Kliknij, aby otworzyć)
  • O doktorze Hiszpanie
  • Na lipę
  • O żywocie ludzkim
  • Na zdrowie.
  • Na nabożną

2. Omawiamy fraszki współczesne Jana Sztaudyngera.

  • Wilk i koza
  • Rajska depesza
  • Dobra rada
  • Stabilizacja motylka
  • Fortuna.

Aforyzmy Stanisława Jerzego Leca

  1. Definicja aforyzmu.
  2. Przykłady aforyzmów (Kliknij, aby przeczytać).

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

3.06.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Co z tą składnią ? – cz. 2

Analiza zdań złożonych:

  • Drzwi otworzyła mała dziewczynka, ale nie wpuściła nas do środka, bo nikogo dorosłego nie było w domu.
  • Byliśmy przekonani, że dziewczęta wygrają ten mecz, ponieważ były dobrymi siatkarkami i potrafiły walczyć do końca.
  • Kiedy wzeszło słońce, harcerze poczuli, że w namiotach robi się gorąco lecz pozostali w środku, ponieważ taki dostali rozkaz.

Rozpoznawanie zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie (Kliknij, aby przećwiczyć)

Zdania złożone współrzędnie (Kliknij, aby poćwiczyć)

Typy zdań złożonych podrzędnie (Kliknij, aby poćwiczyć)

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

2.06.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Co z tą składnią ? Przypominamy wiadomości z analizy zdań.

Na Waszą prośbę wracamy do składni.

Materiały pomocnicze:

  1. Live lekcja. Język polski – klasa 8.  (Kliknij, aby powtórzyć wiadomości)
  2. Dysk – Części zdania i części mowy.

Analiza zdań pojedynczych:

  • Uroczy ósmoklasista dołączył wczoraj do redakcji gazetki szkolnej.
  • Lektury obowiązkowe sprawiają nam wiele trudności.

Analiza zdań złożonych:

  • Kiedy go zobaczyłem po raz pierwszy , zrobił na mnie wrażenie drzazgi , którą trzeba włożyć w ogień , żeby się przekonać , że ona ma w sobie żywicę  i pali się gwałtownie.
  • Hrabia, chociaż nie znał tego chłopca, ukłonił mu się z rozmachem , ponieważ chciał być nadzwyczaj grzeczny.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

1.06.2020 r. Dzień wolny od zajęć dydaktycznych. Zachęcam do  odwiedzenia strony biblioteki szkolnej. 

 

29.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Terapia humorem – literatura, która wychowuje.

Dzisiaj powtórzymy wiadomości związane tematycznie z bajkami, satyrami.

Zacznijmy od Ignacego Krasickiego, uznanego za kocięcia poetów polskich. [Przypomnienie postaci i epoki, w której tworzył.]

  •  Bajki – definicja gatunku.

Przypomnienie utworów:

Kruk i lis  (Kliknij, aby wysłuchać)

Przyjaciele (Kliknij, aby wysłuchać)

Szczur i kot (Kliknij, aby wysłuchać)

 Dewotka (Kliknij, aby wysłuchać)

Ptaszki w klatce – wersja współczesna (Kliknij, aby zobaczyć) 

Nauka płynąca z utworów.

Dla chętnych dodatkowych wrażeń (Kliknij, aby wysłuchać)

Bajki Adama Mickiewicza – naszego narodowego wieszcza.

Przyjaciele (Kliknij, aby wysłuchać)

Lis i kozioł (Kliknij, aby wysłuchać)

  • Satyra – definicja gatunku.

Przypomnienie utworu Żona modna

Dla chętnych dodatkowych informacji (Kliknij, aby wysłuchać)

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

28.05.2020 r. Materiał do lekcji online.

Temat: Rozpoznajemy lektury obowiązkowe.

Wypełniamy tabelę:

Cytat Autor/ tytuł Epoka /

gatunek

Tematyka
Nie wiem, co lżej: czy w smutku jawnie żałować,
Czyli sie z przyrodzeniem gwałtem  mocować.
Nowy zarząd wprowadził nowe obrzędy szkolne. Podczas uroczystości inauguracyjnej
w głównej sali dyrektor wygłosił niesłychanie patriotyczną mowę, wzruszył się sam do łez, ale dla słuchaczów pozostał niezrozumiałym, gdyż ci istotnie wzruszać się tym, co zapewne on czuł żywo i szczerze, nie byli w możności.
Inspektor od razu rozwinął taką działalność,
o jakiej uczniactwo klerykowskie nie miało nawet wyobrażenia.

Nagle silniejszy od poprzednich huk wstrząsnął kamieniołomem. Wszyscy padli na ziemię, wyciągając ramiona w krzyż, aby kształtem tym bronić się od złych duchów. Nastała cisza, w której słychać tylko było przyśpieszone oddechy, pełne przerażenia szepty: „Jezus, Jezus, Jezus!”, i gdzieniegdzie płacz dzieci.
A wtem ponad tą leżącą czernią ludzką jakiś spokojny głos rzekł:— Pokój z wami!

Przez pięćdziesiąt cztery lata, odkąd mieszkam na tej planecie, trzy razy zakłócono mi spokój. Pierwszy raz, przed dwudziestu dwoma laty, zjawił się nie wiadomo skąd chrabąszcz. Tak strasznie hałasował, że zrobiłem cztery błędy
w dodawaniu.
Czym się skarżył, czy milczał, czy mówił, czy wzdychał,
Widziałem, żem niedobrze udawał aktora, Korzyść, Mąż, Ślub Modna Filis gardziła sercem domatora. 
I ja byłbym nią wzgardził; ale punkt honoru,
A czego mi najbardziej żal, ponęta zbioru,
Owie wioski, co z mymi graniczą, dziedziczne.
Tu zawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,
Tu słowicy, tu szpacy wdzięcznie narzekają.
Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły
Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły.
A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadnie,
Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie
Dyrektor przyjął go na świeżym powietrzu, gdzie urzędował. Właśnie rozwijano namiot cyrkowy. Ja i Lis zatrzymaliśmy się opodal.

– Bardzo mi miło, że pan się do nas zgłasza. Można poznać godność?

– Lew – przedstawił się Kogut krótko.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

27.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Bohaterowie lektur obowiązkowych.

  1. Przypominamy typy bohaterów literackich [ Historyczni, fantastyczni, realistyczni. Pierwszoplanowi, drugoplanowi i epizodyczni.] Materiał do lekcji (Kliknij, aby otworzyć)
  2. Przypominamy lektury obowiązkowe i ich bohaterów.
Postać Utwór literacki (tytuł, autor, epoka) Typ bohatera

3. Postacie literackie zestawione na zasadzie przeciwieństw (antagoniści).

4. Postacie statyczne i dynamiczne.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

26.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Tekst ikoniczny w zadaniach egzaminacyjnych.

  1. Połączyć obraz i słowo (Kliknij, aby otworzyć).
  2. Czym są teksty ikoniczne? [Obraz, grafika, rzeźba, fotografia, rysunek, plakat]
  3. Ćwiczenia związane z czytaniem tekstów ikonicznych. [Dodatkowe plakaty znajdują się na dysku.]

 

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

25.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Uczymy się na błędach. Najczęstsze błędy językowe.

Na rozgrzewkę poprawiamy błędy z uczniowskich zeszytów.

Przypominamy informacje dotyczące norm językowych i kategorii błędów. Podręcznik s. 295 i s.  297.

Słuchamy materiału  Radosława Kotarskiego „Najwienkrze błendy w jenzyku polskim” | Polimaty (Kliknij, aby otworzyć).

Wykorzystujemy wiedzę w praktyce.

  1. Zadanie 1, 2,3,4. s. 296.
  2. Poprawiamy błędne  powiedzonka Violetty Kubasińskiej z „Brzyduli”   (Kliknij, aby zobaczyć) .
  3. Zadanie 6,7,8. s. 297.

 

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

22.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat:  Funkcje środków językowych w utworze literackim.

Tworzywo utworów literackich.

Materiał pomocniczy do lekcji  (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Przypominamy środki językowe.
  2. Ćwiczymy rozpoznawanie środków stylistycznych.
  3. Rozpoznajemy przykłady lektur obowiązkowych.

 

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

21.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Dziwne dialogi człowieka i rzeczy.

  1. Wyszukiwanie i  wyjaśnienia związków frazeologicznych związanych z kamieniem.

[„zrzucić kamień z serca”, „twardy jak kamień”, „być z kamienia”, „serce z kamienia”, „kamienna twarz”, „kamieniem siedzieć”, „zasnąć kamieniem”, „kamień do czyjegoś ogródka”, „kamień węgielny”, „przepaść jak kamień w wodę”, „nie pozostawić kamienia na kamieniu”.pozostawić kamienia na kamieniu”]

2. „Rozmowa z kamieniem” Wisławy Szymborskiej. (Kliknij, aby otworzyć)

  • Wisława Szymborska – przypomnienie sylwetki.
  • Czytamy i omawiamy tekst.
  • Kim jest osoba (osoby) mówiąca w liryku?
  • Scharakteryzuj bohaterów lirycznych utworu
  • Określ, jaki jest cel rozmowy kobiety z kamieniem. Czego postać mówiąca w wierszu chce się dowiedzieć?
  • Jak sądzisz, czym jest „zmysł udziału” – atrybut kamienia? Wyjaśnij.
  • Jaką tajemnicę skrywa kamień. Czy w jego wnętrzu znajduje się coś naprawdę cennego?
  • Zastosowane środki stylistyczne.

3. „Kamyk” Zbigniewa Herberta.

  • Zbigniew Herbert- przypomnienie sylwetki.
  • Czytamy wiersz i wykonujemy ustnie zadania  7.1 – 7.84.

4. Dla chętnych jeszcze jedna propozycja spojrzenia na kamień.   (Kliknij, aby wysłuchać)   [Szukamy podobieństw miedzy utworami]

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

20.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Zwykły człowiek w poezji wczoraj i dziś.

  1. Julian Tuwim –  postać i pomysł na poezję.
  2. Aktualność tekstów Juliana Tuwima sprawia, że dziś artyści sięgają po nie, tworząc swoje kompozycje. Słuchamy utworu „Mieszkańcy” – wykonywanego przez zespół Buldog (Kliknij, aby zobaczyć)
  • Charakteryzujemy tytułowych mieszkańców. [Zwracamy uwagę na ich wygląd, sposób mówienia i sposób zachowania się.]
  • Wskazujemy w wierszu Tuwima kilka symboli określających kulturę mieszczańską.
  • Określamy stosunek podmiotu lirycznego  do tytułowych bohaterów utworu.
  • Nazywamy w tekście środki stylistyczne i określamy ich znaczenie.

3. Szukamy utworów współczesnych, które poruszałyby tę samą tematykę.

  • Słuchamy utworu „Skamieniali” w wykonaniu grupy Trzeci Wymiar. (Kliknij, aby otworzyć)
  • Omawiamy  podobieństwa między tytułowymi bohaterami wiersza „Mieszkańcy” Tuwima a „skamieniałymi ludźmi” z piosenki zespołu Trzeci Wymiar.
  • Poruszamy temat aktualności poezji.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

19.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Kto? Do kogo? O czym?- analizujemy wiersze poetów XX wieku.

  1. Powtarzamy wiadomości  na temat analizy tekstów poetyckich.
  2. Skamandryci – przypomnienie wiadomości.
  3.  Kazimierz Wierzyński „Zielono mam w głowie”
  • Wiersz o tym, że nie tylko w młodości i nie tylko wiosną świat jest piękny…
  • Metafory i ich znaczenie.

4. Leopold Staff „Odys”

  • Autor i jego twórczość. 
  • Kim jest Odys? (Kliknij, aby otworzyć)
  • Omówienie wiersza.
  • Środki stylistyczne cel ich zastosowania.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

 

18.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Skąd jesteś? – o pochodzeniu nazw miejscowości.

  1. Ćwiczenie na rozgrzewkę. Podręcznik s. 293.
  2. Omawiamy nowy materiał i tworzymy notatkę. [Nowa wiadomość s. 293]
  3. Wykonujemy zadanie 1, 2 i 5.

Zadanie:

  1. Zwiedzę Muzeum Jana Pawła II w Wadowicach ( Online – adres na stronie biblioteki).
  2. Obejrzę spektakl „Powołanie”  [ Spektakl Teatru Telewizji w reżyserii Pawła Woldana o drodze Karola Wojtyły do kapłaństwa. TVP 1, poniedziałek 18 maja, godz. 21:00.]

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

15.05.2020 r. Materiał do lekcji online

Temat: Krzysztof Kamil Baczyński i jego poezja.

Korzystamy z pomocy (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Pokolenie kolumbów – przypominamy informacje.
  2. Tworzymy notatkę o poecie. (Na podstawie filmu o Krzysztofie Kamilu Baczyńskim.)
  3. Analizujemy  i interpretujemy wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, „Elegia o… [chłopcu polskim]”.
  4. Przypomnienie informacji o środkach stylistycznych znajdziemy na dysku w folderze – Niezbędnik badacza poezji.
  5. Tworzymy notatkę o wierszu.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

14.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Piękno może mieć różne oblicza. Dorota Terakowska „Poczwarka”.

  1. Na rozgrzewkę wyjaśniamy, co to znaczy MIEĆ PIĘKNE WNĘTRZE?
  2. Czytamy tekst Doroty Terakowskiej „Poczwarka” (fr.) Podręcznik s. 271.
  3. Uzupełniamy tabelkę, wyjaśniając dwa, na pozór znaczące to samo, słowa.
Poczwarka Poczwara

4. Wyjaśniamy znaczenie tytułu utworu. [Kto z tekście użył tego określenia? Kim jest tytułowa poczwarka? Dlaczego padło takie określenie? ]

5. Charakteryzujemy stosunek obojga rodziców do córki:

Adam: …………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Ewa: …………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

6. Określamy punkt kulminacyjny w utworze? Jaką pełni funkcję?

7. Piszemy kartkę z pamiętnika Adama lub Ewy. Zwracamy uwagę na opis przeżyć wewnętrznych.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

13.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Poznajmy się… O imionach i nazwiskach.

  1. Ćwiczenie na rozgrzewkę: Zastanawiamy się od czego pochodzą imiona: Bogumiła, Władysław.
  2. Czym są imiona i jak powstawały?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3. Rozmawiamy o obrzędach nadawania imion dawniej i dzisiaj.

4.  Otwieramy pomoce  (Kliknij, aby otworzyć)  i wykonujemy ćwiczenia: 1,2,3 i 4.

5. Redagujemy notatkę, dotyczą  poprawności językowej przy używaniu imion. [Odmiana i interpunkcja.]

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

6.  Słuchamy wykładu prof. Jan Miodka i  wykonujemy ćwiczenie 12 i 13.

7. Omawiamy znaczenie nazwiska, przezwiska, przydomka i nicka. Wykonujemy zadanie 14 i 15.

8. Tworzymy wizytówki.

9. Zadanie: Zredaguje notatkę, dotycząca odmiany nazwisk. Podręcznik s. 291.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

12.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Małymi krokami do celu…. Redagujemy rozprawki egzaminacyjne.

  1. Omówienie błędów w redagowaniu rozprawek, które popełniliśmy na diagnozie.
  2. Wyznaczniki nauczyciela (wnioski po poprawie kilku ostatnich prac)- O CZYM NIE MOŻNA ZAPOMNIEĆ PODCZAS REDAGOWANIA ROZPRAWEK:

! KONIECZNOŚĆ POSTAWIENIA TEZY.

! KONIECZNOŚĆ NAPISANIA ARGUMENTÓW (same przykłady nie zostaną zaliczone, praca nie spełni kryteriów rozprawki).

! PRACA EGZAMINACYJNA MUSI ZAWIERAĆ 200 SŁÓW (prace uboższe nie otrzymają punktów).

! PODAJEMY NAZWISKO AUTORA LEKTURY (sam tytuł nie wystarczy).

! PAMIĘTAMY, ŻE JEST COŚ TAKIEGO, JAK PRZECINEK 🙂

3. Piszemy rozprawki.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

11.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Poprawa diagnozy  z wydawnictwa Nowa Era.

  1. Omawiamy wyniki.
  2. Poprawiamy błędy.
  3. Omawiamy zagadnienia, które sprawiły nam kłopoty.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

 

08.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Co chciał poeta ocalić od zapomnienia?

  1. Tworzymy przykładową mapę myśli do zagadnienia „Co warto ocalić od zapomnienia?” Następnie omawiamy nasze prace. [Przykładowa mapa myśli znajduje się na dysku – folder Ocalić od zapomnienia.
  2.  Analiza i interpretacja tekstu „Pieśni III” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego .
  • Czytamy tekst ze strony 275 w podręczniku.
  • Słuchamy wykonania tekstu przez Marka Grechutę (Kliknij, aby otworzyć).
  • Uzupełniam kartę pracy Nieuchronne przemijanie [Znajduje się na dysku – folder Ocalić od zapomnienia].
  • Określamy podmiot liryczny.
  • Wyszukujemy środki stylistyczne (podajemy znaczenie).
  • Omawiamy cechy pieśni, jako gatunku lirycznego.

3. Zadanie dodatkowe dla chętnych.

Na podstawie dostępnych źródeł dowiedz się, którzy współcześni piosenkarze wykorzystują w swoim repertuarze utwory Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Co, Twoim zdaniem, jest przyczyną popularności tekstów poety?

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

07.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Zatrzymać czas… Fotografia.

  1. Definiujemy fotografię, jako „rysowanie światłem”.
  2. Poznajemy krótką historię fotografii.
  3. Zapisujemy notatkę, dotyczącą rodzajów fotografii i elementów, na które trzeba zwrócić uwagę przy jej ocenie.

Fotografia artystyczna ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Fotografia reportażowa ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Fotografia amatorska ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Fotografia reklamowa ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Fotografia użytkowa …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

4.  omawiamy fotografie z podręcznika.

Zadanie: Wyszukaj fotografię, która zrobiła na tobie wrażenie. Opisz ją i oceń. [Wyślij pracę do 10.05.2020 r.]

Może pomocna będzie Ci piosenka (Kliknij, aby otworzyć)

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

05.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Piszemy diagnozę z wydawnictwem Nowa Era. [ Dwie lekcje]

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

04.05.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: List motywacyjny.

  1. Przypominamy zagadnienia związane z pismami urzędowymi (podanie, CV, życiorys).
  2. Pracujemy z  podręcznikiem s. 280.
  3. List motywacyjny w praktyce:
  • budowa,
  • słownictwo,
  • o czym pamiętać?

4. Wykonujemy ćwiczenia: 1,3 i 5 ze stron 381 – 283.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

30.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Czytamy teksty urzędowe.

Dzisiaj powtarzamy wiadomości, zwiane z redagowaniem tekstów urzędowych: podania, CV, życiorysu.

Otwieramy pomoce: (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Przypominamy potrzebne do pracy wiadomości:
  • budowa poszczególnych tekstów urzędowych,
  • słownictwo tekstów urzędowych.

2. Redagujemy teksty urzędowe.

  • Ćwiczenie 4.1 [w  Rozdziale 1. Cechy stylu urzędowego – porady] Zadania wykonujemy w zeszycie.
  • Ćwiczenie 1, 2, 3, 4 i 5. [w Rozdziale: Ćwiczenia] Zadania wykonujemy na stronie E podręczników.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

29.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Jak tworzą się słowa?

Dzisiaj powtarzamy wiadomości z działu „Słowotwórstwo”.

Otwieramy pomoce: (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Przypominamy zagadnienia związane ze słowotwórstwem:
  • wyraz podstawowy, wyraz pochodny;
  • forma podstawowa wyrazu;
  • podstawa słowotwórcza i formant;
  • typy formantów słowotwórczych;
  • analiza słowotwórcza wyrazów.

 2. Wykorzystujemy wiedzę w praktyce. Wykonujemy ćwiczenie 1,2 i 3.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

28.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat: Życie bez twarzy.

Pracujemy nad tekstem „Piękna twarz” Leszka Kołakowskiego [ Podręcznik s. 265 – 267]

  1. Odpowiadamy na pytania:
  • Kim był Nino i co mu się przytrafiło?
  • Co , zdaniem głównego bohatera, szkodziło jego pięknej twarzy? Dlaczego postanowił bez niej żyć?
  • Czego symbolem może być takie zachowanie?

2. Poznajemy wyznaczniki powiastki filozoficznej

3. Pracujemy z materiałem (Kliknij, aby otworzyć)   Zadanie 7,8 i 9.

4. Dyskutujemy nad zagadnieniem: Jak zaakceptować siebie i swój wygląd? Pomocna może być piosenka (Kliknij, aby otworzyć).

Zadanie. W tekście omawianego utworu pojawia się stwierdzenie: „Doświadczenie moje mnie uczy, że można doskonale żyć bez twarzy”. Wyjaśnij, jak takie życie wygląda?

Wyślij odpowiedź!

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

27 .04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć

Temat:„Piękna twarz” Leszek Kołakowski, czyli co w życiu ważne.

  1. Przypominamy potrzebne do pracy wiadomości:
  • Czym jest filozofia?
  • Postacie znanych polskich filozofów : ks. Józef Tischner, prof. Leszek Kołakowski.
  • Czym jest bajka i przykłady bajek.

2. Otwieramy pomoce (Kliknij, aby otworzyć)  i wykonujemy ćwiczenie 1.

3. Szukamy i wyjaśniamy związki frazeologiczne związane ze słowem „twarz”. [ Pomocne ćwiczenie 2. na stronie
E podręczników „Piękna twarz”]

4.  Rozmawiamy o tym, na co ludzie zwracają uwagę w kontaktach z innymi. Jaki wizerunek człowieka pojawia się w mediach, szczególnie w programach rozrywkowych i reklamowych?

5. Dyskutujemy nad pytaniem: Co bardziej liczy się w życiu – wygląd czy wnętrze człowieka?

Zadanie: Przeczytam tekst „Piękna twarz” Leszka Kołakowskiego ze strony 265 – 267 w podręczniku.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

24.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Nie taki diabeł straszny… Czyli kilka wskazówek dla piszących odpowiadanie.

  1. Oglądamy materiał (Kliknij, aby zobaczyć i przypomnieć sobie !)
  2. Dyskutujemy nad omawianymi zagadnieniami.
  3. Wyjaśniamy pojawiające się nieścisłości.
  4. Samodzielne tworzenie notatki.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

23.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: O innych częściach zdania – dopełnienie, okolicznik, przydawka.

  1. Powtarzamy wiadomości, dotyczące części mowy. Materiały do lekcji (Kliknij, aby otworzyć)
  2. Rozrysowujemy przykładowe zdania na wykresach.
  3. Wykonujemy zadania 2,3,4,5,6 i 7.
  4. Dla osób, które potrzebują dodatkowych ćwiczeń (Kliknij, aby otworzyć)

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

22.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Części mowy – powtórzenie wiadomości.

  1. Na początek krótkie przypomnienie. uczestniczymy w lekcji z TVP [0 – 7.30]  Materiały do lekcji (Kliknij,aby otworzyć)
  2. Powtarzamy wiadomości, dotyczące części mowy. Materiały do lekcji (kliknij, aby otworzyć)
  • Wykonujemy zadanie 1., a następnie analizujemy informacje z rozdziału Odmienne części mowy.
  • Wykonujemy zadania 2 i 3.
  • Analizujemy informacje z rozdziałów Formy fleksyjne i Tematy oboczne.
  • Wykonujemy zadania 4 i 5.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

21.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Staw czoło różnym głoskom!

Materiały do lekcji (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Przyglądamy się schematowi budowy narządów mowy i opisujemy powstawanie wybranego dźwięku mowy (głoski).
  2. Przypominamy sobie najważniejsze informacje o  głoskach  [Podręcznik s.250]:
  • głoski i litery,
  • samogłoski i spółgłoski,
  • głoski ustne i nosowe,.
  • głoski dźwięczne i bezdźwięczne,
  • głoski miękkie i twarde.

3. Stosujemy  wiedzę  w praktyce, wykonujemy ćwiczenia: 2,3,4,5,7,8 (Kliknij, aby otworzyć)

Zadanie do samodzielnej pracy: ćwiczenie 9 i 11.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

17.04.2020 r. i  20.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Iść własną drogą… Paulo Coelho „Alchemik”.

Podręcznik s. 238 – 241

  1. Ćwiczenie wstępne:

Wybór własnej drogi życia dla wielu młodych ludzi jest trudny. Zastanówmy się dlaczego?

Jak jest?  

Jak powinno być?

 

Dlaczego nie jest tak, jak powinno?  

Wnioski

 

Pomocnicze pytania:

  • Co stawiają na pierwszym miejscu?
  • Jak dokonują wyborów?
  • Czego się obawiają?
  • Kto im przeszkadza?

2. Czytamy pierwszy fragment tekstu s.238
3. Analizujemy tekst: wyszukujemy jak najwięcej informacji o bohaterze.
[Kim jest bohater? Jak wygląda jego życie? Na którym jest etapie? Czy rozmowa z ojcem jest łatwa?]
4. Wracamy do analizy metaplanu i jeszcze raz go omawiamy. [Co się zmieniło?]

5. Czytamy kolejne fragmenty tekstu.
Omawiamy tekst:

  •  Co jest największym kłamstwem świata?
  •  Czym jest „Własna Legenda”?
  •  Czym jest sentencja? Wybieramy zdanie, które możemy wybrać jako swoje motto życiowe.
  • Jaki jest najlepszy czas na poważne wybory w życiu? [Podajemy argumenty]
  • Zadanie 5. s. 241. [Kto w tekście zrezygnował z Własnej Legendy? Dlaczego?]
  •  Zadanie 3. s. 241.
  • Zadanie 6. s. 241.

Zadanie

  1. Napisz dedykację do książki Paulo Coelho „Alchemik” dla kogoś dla ciebie ważnego.
  2. Na dysku znajdują się zdjęcia, które opatrzono różnymi myślami. Wybierz to, które najbardziej pasuje do czytanego utworu i uzasadnij, dlaczego je wybrałeś.

Prace przesyłamy do nauczyciela.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

16.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Co o postawie wobec życia mówi ułożenie naszego kręgosłupa? Andrzej Bursa „Nauka chodzenia”.

1. Na początek podajemy skojarzenia związane ze związkiem frazeologicznym iść pod prąd.

  • Pozytywne konsekwencje
  • Negatywne konsekwencje

2. Podajemy przykłady bohaterów literackich, którzy szli w życiu pod prąd.
3. Czytamy tekst Andrzeja Bursy „Nauka chodzenia”. [Podręcznik s. 242]
4. Omawiamy utwór odpowiadając na pytania umieszczone pod tekstem. [s.242-243]

5. Zwracamy uwagę na wyrazy nacechowane. [Ich rola w utworze]

6. Piszemy notatkę.
Dzięki utworowi Andrzeja Bursy zacząłem zastanawiać się nad…..

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

7.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć. (Dwie lekcje)

Temat: Poprawiamy nasze prace pisemne. 

1 Jeszcze raz omawiamy wyznaczniki artykułu, jako formy dłuższej wypowiedzi.

2. Omawiamy błędy, które popełniliśmy w naszych pracach (różnica między artykułem, a referatem o Adamie Mickiewiczu).

3. Redagujemy nowe prace – artykuły. [Korzystamy z książki ” Jak pisać…”]

Przypominam o konieczności przesyłania prac do poprawy!

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

6.04.2020 r.  Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Omawiamy zadania z próbnego testu kompetencji.

Przypominam  informacje:

  1. Mowa zależna i niezależna.
  2. Zdanie – równoważnik zdania.
  3. Praca z plakatem teatralnym.

Omawiamy dłuższe wypowiedzi. (Co trzeba poprawić w rozprawkach?)

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

3.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Redagowanie dłuższych wypowiedzi pisemnych.

  1. Przypominamy wyznaczniki artykułu i listu otwartego (korzystamy z książki „Jak pisać….”).
  2. Tworzymy prace (tematy macie na prywatnych kontach).

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

2.04.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Dzieło geniusza!

Otwieramy Materiały do lekcji (kliknij, aby otworzyć)

  1. Oglądamy fotografie dzieł sztuki i wykonujemy ćwiczenie 1 i 2. [Ustnie]
  2. Czytamy  ze zrozumienie tekst tekst Melchiora Wańkowicza „Knykcie Michała Anioła”.
  3. Rozwiązujemy krótki test (ćwiczenia 4,5,6).
  4. Tworzymy mapę myśli (ćwiczenie 7).

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

1.04.2020 r.  Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Środowiskowe odmiany języka.

Otwieramy Materiały do zajęć (kliknij, aby otworzyć)

  1. Zapoznajemy się z materiałem wstępnym.
  2. Słuchamy audiobooku (W podtytule: Środowiskowe odmiany języka – audiobook).
  3. Wykonujemy ćwiczenie 1,2,3,4 w podtytule Ćwiczenia. [Ćwiczenie 2. pisemnie]

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

DRODZY UCZNIOWIE!
ZAPRASZAM WAS DO SPRAWDZENIA SWOICH SIŁ
W ZMAGANIACH Z TEKSTEM POETYCKIM!
OGŁASZAM KONKURS
NA INTERPRETACJĘ
UTWORU NIEPISANE ZESPOŁU BRACIA

Regulamin konkursu
1. Organizatorem konkursu literackiego jest biblioteka szkolna.
2. Konkurs trwa od 1 – 15 kwietnia 2020 r.
3. Skierowany jest do uczniów klas VII i VIII.
4. Celem konkursu jest:
• zainteresowanie uczniów tekstami poetyckimi,
• podnoszenie ich kompetencji czytelniczych, przez sięganie po utwory pisane wierszem],
• doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji utworów.
5. Podstawowe kryteria brane pod uwagę podczas oceny prac konkursowych to:
• umiejętność łączenia analizy z interpretacją tekstu,
• samodzielność i oryginalność ujęcia (pożądany wyrazisty autorski punkt widzenia).
6. Prace, o objętości do dwóch znormalizowanych stron formatu A4 (czcionka 12, odstępy 1.5), powinny przyjąć formę interpretacji tekstu piosenki zespołu Bracia.
7. Gotowe prace przesyłamy do pani Agnieszki Kolbusz.

Bracia   Niepisane

Co wypada, a co trzeba,
Zgrane scenariusze i dobre rady.
Kiedy wrosłeś w taką ziemię,
Trudno nagle się odłączyć od stada.

Przeżyć to, co jest nam niepisane,
Nigdy już nie robić nic na pamięć.
Właśnie to, co dane nam nie było,
Przeżyć to, co zdarza się tylko raz!

Ile takie życie warte?
Czubkiem buta nie wystawać za ramę.
Cudze ścieżki są utarte,
Lecz na prostej człowiek także się złamie!

Przeżyć to, co jest nam niepisane,
Nigdy już nie robić nic na pamięć.
Właśnie to, co dane nam nie było,
Przeżyć to, tak by się nie skończyło!

Przeżyję to, co jest mi niepisane,
Nigdy już nie robię nic na pamięć.
Właśnie to, co dane mi nie było,
Przeżyję to, tak by się nie skończyło!

 

31.03.2020 r.  Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Ponieważ trwają próbne egzaminy, zamieszczam tylko kilka ćwiczeń dla chętnych.

Temat: Literatura, która wywołuje emocje.

Otwieramy Materiały do lekcji (kliknij, aby otworzyć)

  1. Słuchamy nagrania  Rozdział 1.  W czasie słuchania nagrania, zwracamy uwagę na język utworu. Jakie wywołuje on emocje?
  2. Czytamy informacje z podtytułu Podsumowanie (prezentację również).
  3. Wykonujemy ćwiczenie 1. w podtytule Ćwiczenia (dotyczy środków stylistycznych).

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

30.03.2020 r. Próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz.

 

27.03.2020 r.  Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Wracamy do Soplicowa. Przypomnienie wiadomości z lektury.

Otwieramy Materiały do lekcji (kliknij, aby otworzyć)

Czytamy informacje wstępne.

Wykonujemy ćwiczenia:

W podtytule:

Zadania ćwiczenia : 1; 2.1;  2.2;  2.3; 2.7; 2.8; 2.9; 2.11; 2.15

Historia ćwiczenia: 6; 7.1; 8.1

Ćwiczenia wykonujemy ustnie lub wpisujemy odpowiedzi w miejsca przygotowane przez autorów ćwiczeń.

Proszę przypomnieć sobie, czym są retrospekcje i znaleźć przykład w lekturze – ustnie.

Do przypomnienia sobie lektury, polecam (kliknij, aby otworzyć).

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

26.03.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Czy można  zachwycić się codziennością?

Otwieramy Materiał do lekcji (kliknij, aby otworzyć)

  1. Szukamy podtytułu „Też same widzi sprzęty”. Po lekturze fragmentu „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza wykonujemy polecenia 21.1 i 21.2 (pisemnie).
  2.  Następnie czytamy wstęp do lekcji (do pierwszego zdjęcia).
  3.  Przechodzimy do tekstu Mirona Białoszewskiego „Szare eminencje zachwytu” (umieszczono pod pytaniami do fragmentu „Pana Tadeusza”).
  • Zinterpretuj tytuł wiersza. (PISEMNIE)
  •  Wyjaśnij, w jaki sposób osoba mówiąca w wierszu odnosi się do przedmiotów codziennego użytku ( Jakie to przedmioty? W jaki sposób my je dostrzegamy,a w jaki sposób widzi je podmiot liryczny?) (PISEMNIE – TABELA)Forma notatki
    Przedmioty Nasze postrzeganie przedmiotu Postrzeganie przedmiotu przez podmiot liryczny
     Przedmiot pierwszy

     

     Przedmiot drugi

     

Zadanie

Wyjaśnij zwrot: szare eminencje.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

25.03.2020 r. Materiał do lekcji online na grupie i dla osób, którym nie udało się połączyć.

Temat: Piękno często bywa ukryte.

Dziś pracujemy z podręcznikiem (strona 268).

Na początek zastanówcie się chwilę, czym jest dla Was piękno. 

Następnie przeczytajcie tekst ze strony 268.

Pod tematem napiszcie odpowiedzi na trzy pierwsze pytania znajdujące się pod tekstem (strona 269).

Zadanie

Proszę odszukać w internecie informacje na temat Ireny Sendlerowej, Janusza Korczaka
i Maksymiliana Marii Kolbego oraz tytułu Sprawiedliwy wśród Narodów Świata (krótkie notatki).

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

Ważne: Do dzisiaj, poprawiając Wasze prace, udzielałam Wam informacji zwrotnej.
Od 25.03.2020 r. Wasza aktywność, w czasie zdalnej nauki, będzie również oceniana!

 

24.03.2020 r. Dla osób, które nie brały udziału w dzisiejszej lekcji online na grupie.

Temat: Kto? Gdzie? Kiedy? Przypominam historię bohaterów „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.

Otwieramy  Materiał do lekcji (kliknij, aby otworzyć)

Czytamy informacje wstępne o autorze lektury.

Zapoznajemy się z przetoczonymi opiniami czytelników książki, zestawiamy je z własnymi refleksjami po lekturze „Kamieni na szaniec”.

Wykonujemy ćwiczenia:

W podtytule:

Zadania ćwiczenia : 2.1;  2.2  (ustnie);  2.4; 2.5; 2.6; 2.7; 2.8 (w wyznaczonym miejscu na stronie)

„Być zwyciężonym i nie ulec…” ćwiczenie 7.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

 

23.03.2020 r. Dla osób, które nie brały udziału w dzisiejszej lekcji online na grupie.

Temat: Kiedy nam smutno… Anna Kamieńska „Widok z gór”.

1. Przeczytać wiersz.
2. Notatka
Epitety: [wstawić – Zadanie 6. ; napisać, jaki ma cel ten środek stylistyczny ; opisać nastrój wiersza].
Zdrobnienia: wypisać z tekstu ; napisać, jaki ma cel ten środek stylistyczny.
Krótka notatka o podmiocie lirycznym tego tekstu i interpretacja wiersza.
Na tej samej zasadzie wypisać z wiersza inne środki stylistyczne ( nazwa, cytat, funkcja).

Zadanie 10

Materiał potrzebny do lekcji (kliknij aby otworzyć)

Ten sam adres znajdziecie: Messenger- Egzamin2020

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

20.03.2020 r. Dla osób, które nie brały udziału w dzisiejszej lekcji online na grupie.

Temat: Czy można się pogodzić ze śmiercią dziecka? Jan Kochanowski i jego twórczość.

Materiał do lekcji (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Przypomnienie sylwetki poety.
  2. Omawiamy tren, jako gatunek literacki.
  3. Analizujemy i interpretujemy treny Jana Kochanowskiego.
  4. Nawiązania do utworów Jana Kochanowskiego – „Urszula Kochanowska” Bolesława Leśmiana
  5. Temat dziecka w literaturze.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

Pamiętajcie o konsultacjach dla potrzebujących pomocy.
Czekam na Wasze pytania na naszej grupie.

Prace do sprawdzenia (próbne testy, które otrzymaliście ode mnie) przesyłamy przez naszą grupę  –  „priv”  (forma zdjęć) lub na podany Wam adres.