Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego (klasa IV)


Pomoc uczniom z języka polskiego [strona będzie aktualizowana w każdy poniedziałek]
Uczniowie maja możliwość konsultacji z nauczycielem przez komunikator Messenger (zostali indywidualnie poinformowani ).  Każdego dnia mogą się zwrócić do nauczyciela z prośbą o wyjaśnienie im niezrozumiałych dla nich zadań. Dyżur nauczyciela codziennie od 10.00 – 10.50 i od 13.00 – 13.30.

Nauczyciel podaje uczniom dodatkowe ćwiczenia, które pomogą im przećwiczyć omawiany materiał.

Polecane są strony, które zawierają dodatkowe ćwiczenia w formie zabawy.
Wesołe dyktanda (Kliknij, aby otworzyć)
Gry  (Kliknij, aby otworzyć)

Wspólnie tworzymy TECZKĘ POMOCY. [Uczniowie otrzymują na dysk materiały i na ich podstawie tworzą własne prace.]

Agnieszka Kolbusz

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Na wakacjach nie zapominamy o książkach!!!

 🙂 Przypominamy o stronie biblioteki szkolnej.

 🙂 Jakie książki lubimy czytać? 

 🙂 Oglądamy obrazki z reklamą czytelnictwa. ( Na dysku – folder: Warto czytać).

 🙂 Omawiamy trudności związane z czytaniem (dobór lektury, problemy ze zrozumieniem tekstu, brak czasu, motywacja).

 🙂 Psychozabawa związana preferencjami czytelniczymi. ( Na dysku – folder: Psychozabawa)

 🙂 Tworzymy listę lektur, które warto przeczytać. [Uczniowie dzielą się swoimi zainteresowaniami, a nauczyciel proponuje im konkretne tytuły.]

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Gdy muzyka w duszy gra – tworzymy notatkę na temat noweli Henryka Sienkiewicza „Janko Muzykant”.

Wiem, że ostatnio omawialiście lekturę Henryka Sienkiewicza „Janko Muzykant”. Chciałabym zrobić z Wami kolorową notatkę, która pomorze Wam zapamiętać najważniejsze wiadomości.

  1. Przypominamy informacje na temat noweli. [Pomoc na dyskuNOWELA]
  2. Wypełniamy kartę pracy. [Należy ja wydrukować z dysku – Janko Muzykant.]
  3. Postarajcie się nadać notatce własny styl – pokolorujcie ja! 🙂

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Urzekające rzęsy Marzenki cz.2, czyli o pisowni wyrazów z „ż”.

Wróćmy dzisiaj do orografii, tym razem poćwiczymy pisownię wyrazów z „ż”

W przypomnieniu najważniejszych informacji pomoże nam strona (Kliknij, aby otworzyć)

Otwieramy stronę e podręczników i zaczynamy pracę.

  • Na początek ćwiczenie 10. Pomoże nam ono zapamiętać wyrazy z „ż” niewymiennym.
  • Teraz przyjrzymy się regułom pisania „ż” wymiennego. Plansza nad ćwiczeniem 11. I od razu przećwiczmy reguły w praktyce – wykonujemy ćwiczenie 11.
  • Kolejna plansza pomoże wykonać nam ćwiczenie 12. Zapisujemy  w wyznaczonym miejscu wyrazy, które powstały z podanych sylab.
  • Kolejne zadanie (ćwiczenie 13.), to zabawa w odszyfrowywanie wyrazów. Mam nadzieję, że sprawdziliście się w roli szyfranta? 🙂 Wpiszcie wyrazy do ćwiczenia 14.
  • Ćwiczenie  15 pozwoli nam podsumować pracę z dwóch lekcji, na których ćwiczyliśmy pisownię, wyrazów z „rz” i „ż”. Postarajcie się poprawnie uzupełnić tekst „rz” i „ż”. 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Urzekające rzęsy Marzenki, czyli o pisowni wyrazów z „rz”.

Spróbujmy dzisiaj poćwiczyć ortografię (będzie nam łatwiej zapamiętać, kiedy w wyrazach piszemy „rz”).

W przypomnieniu najważniejszych informacji pomoże nam strona (Kliknij, aby otworzyć)

Zatem otwieramy stronę e podręczników i zaczynamy pracę.

  • Na początek ćwiczenie  1 i 2. Pomogą nam one zapamiętać wyrazy z „rz” niewymiennym.
  • Kolejne zadanie (ćwiczenie 3.), to zabawa w odgadywanie nazw roślin. Mam nadzieję, że wszystkie rozpoznamy bez najmniejszego kłopotu. 🙂
  • Ćwiczenie  4 i 5. pozwoli nam zastosować w praktyce regułę, która podaje, że „rz” piszemy, gdy wymienia się na „r”.
  • Ćwiczenie  6, 7 i 8. pozwoli nam zastosować w praktyce regułę, która podaje, że „rz” piszemy po spółgłoskach: p, b, d, t, k, g, ch, j, w. 

Na koniec przypominam, że zawsze można skorzystać ze „Słownika ortograficznego”. Mam nadzieję, że macie w domu, ale jeśli nie, proponuję zajrzeć do wersji online (Kliknij, aby otworzyć).

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zdanie pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte.

Na ostatnich lekcjach mówiliście o zdaniach, dziś poćwiczymy ich tworzenie i określanie.
Powtórzmy! Aby wypowiedzenie było zdaniem, musi zawierać:

• orzeczenie – czasownik w formie osobowej;
• wielka literę na początku;
• znak interpunkcyjny na końcu (. ! ?)

Spróbujmy zatem poćwiczyć tworzenie zdań. Pomoże nam w tym wiersz Romana Pisarskiego „Przyjemna lekcja”.

Przyznaliśmy wszyscy razem,
Że koń tylko jest wyrazem,
Lecz koń ciągnie– to już zdanie,
Chociaż proste niesłychanie.
-Chcę rozwinąć- powiedział Józef,
No i napisał: koń ciągnie wózek.
Staszek popatrzył, pokręcił głową
I zaczął pisać zdanie na nowo:
Koń ciągnie wózek z wielkim hałasem,
Po kamiennej drodze pod lasem.
– Więcej- rzekł Staszek- pisać się nie da,
Bo mi się właśnie skończyła kreda!
Dumny, że zdanie się rozwinęło,
Zręcznie zakończył kropką swe dzieło.
Na takich lekcjach czas miło płynie,
Kto nam to zdanie dalej rozwinie”

Koń ciągnie. – Zdanie nierozwinięte.
Koń ciągnie wózek
Koń ciągnie wózek, z wielkim hałasem, po kamiennej drodze pod lasem.Zdanie nierozwinięte.

Kolor niebieski – to grupa podmiotu, kolor różowy – to grupa orzeczenia.

Spróbujmy teraz zagrać w grę, możecie pobawić się tak z rówieśnikami. Zaczynamy od podmiotu i orzeczenia, a następnie każdy dodaje jedno określenie. Pamiętajmy, że muszą one być w odpowiedniej formie, aby zdanie było poprawne  i nie można dodawać czasowników (wtedy byłoby już zdanie złożone).

Na początek podpowiedź.

Paweł zjadł. –Zdanie nierozwinięte.

……(jaki?)  Paweł zjadł.

……(jaki?)  Paweł zjadł……. (co?).

……….. (czyj?)………(jaki?) Paweł zjadł……. (co?).

……….. (czyj?)……….(jaki?) Paweł zjadł……. (jakie?) ……………….(co?). – Zdanie rozwinięte.

Jestem pewna, że znajdziecie dużo ciekawych przykładów. [ Czekam na wasze prace : – ) ].

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem.

  1. Otwieramy dysk i odszukujemy dokument – Praca z tekstem.
  2. Czytamy tekst i rozwiązujemy test.
  3. Na podstawie tekstu uzupełniamy zdania.
  4. Piszemy opis wymarzonego prezentu.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

W świecie liryki.

  1. Zastanawiamy się, czym wiersze różnią się od utworów epickich, o których mówiliśmy ostatnio?  Przypominamy wyznaczniki utworów literakach, które  należą do liryki (zapis, rymy, rytm, podmiot liryczny, środki stylistyczne).
  2. Zastanówcie się dlaczego uczniowie boją się pracować z tekstami lirycznymi.
  3. Czytamy tekst  „Kronika Olsztyńska” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego I

Jutro popłyniemy daleko,
jeszcze dalej niż te obłoki,
pokłonimy się nowym brzegom,
odkryjemy nowe zatoki;

nowe ryby znajdziemy w jeziorach,
nowe gwiazdy złowimy w niebie,
popłyniemy daleko, daleko,
jak najdalej, jak najdalej przed siebie.

Starym borom nowe damy imię,
nowe ptaki znajdziemy i wody,
posłuchamy, jak bije olbrzymie,
zielone serce przyrody.

4. Krótka rozmowa na temat tekstu – opowiadamy historię z tekstu. [O czym jest tekst? Jaki ma nastrój?  Co się nam podobało?]

5. Przypominamy informacje na temat analizy wiersza. Proszę sprawdzić dysk –  ABC wiersza.

6. Szukamy środków stylistycznych w wierszu.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

W świecie epiki.

Na lekcjach języka polskiego omawiacie wiele utworów. Dzisiaj chciałaby poćwiczyć z Wami pracę z tekstami, które należą do epiki (są pisane prozą).

🙂 Obejrzyjcie planszę EPIKA, która znajduje się na dysku. Przypomnicie sobie, na co należy zwrócić uwagę w czasie pracy z takim utworami.

🙂 Pamiętajcie, że, jeśli chcecie zapamiętać potrzebny materiał, trzeba zagadnienia przećwiczyć w praktyce.

🙂 Na dysku macie planszę do uzupełnienia – Epicki niezbędnik. Wybierzcie dowolny utwór, który należy do epiki (proponuje omawianą obecnie lekturę) i uzupełnijcie ćwiczenie. Jeśli pokolorujecie go w Wasze ulubione kolory, zapamiętacie notatkę na dłużej.

Jeśli w pracy natraficie na przeszkodę, to pytajcie! Czekam na naszym forum. 🙂

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nie przelewaj z pustego w próżne, czyli o „ó” i „u”.

  1. Przypominamy zasady pisowni „ó” i „u”.
  2. Utrwalamy pisownie. Ćwiczenia (Kliknij, aby przećwiczyć pisownię)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dzisiaj pomówimy o interpunkcji. A ma ona ogromne znaczenie…

Pomyślcie o skazańcu, który oczekuje wieści od króla. Ten przygotował dwie wersje dokumentu.

  1. Uwolnić, nie można zamknąć w lochu.
  2. Uwolnić nie można, zamknąć w lochu.

Jest tylko jedna różnica. W rożnych miejscach postawiono przecinek.

Jak myślicie, która wersję chciałby otrzymać nasz skazany?

Już wiemy jak ważne jest stosowanie interpunkcji.

Myślę, że będzie Wam łatwiej zapamiętać zasady, jeśli zrobimy notatkę obrazkową. Wiem, że pięknie malujecie i dlatego z niecierpliwością czekam na zdjęcia Waszych prace.

Otwórzcie dysk, a tam w teczce pomysłów znajdziecie moje propozycje. Przeróbcie je lub zaproponujcie własne. Zdjęcia prześlijcie przez Messengera. 🙂 

Podajcie też przykłady pięciu różnych zdań, w których pojawi się przecinek.  Zaznaczcie go na kolorowo.

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Części mowy.

Części mowy czasem robią nam żarty. Uciekają z naszej głowy i trudno nam je znaleźć. Dlatego dzisiaj stworzymy notatkę, która pomoże nam zatrzymać je w naszych głowach.

Otwórzcie plansze na dysku  (Części mowy) i przeanalizujcie je. Zastanówcie się, która jest ciekawsza? A może ta najfajniejsza jest w Waszych głowach? Przelejcie pomysły na panier i powieście w pokoju. Prześlijcie też zdjęcia Waszych prac.

Jeśli w pracy natraficie na przeszkodę, to pytajcie! Czekam na naszym forum. 🙂

Powodzenia! Agnieszka Kolbusz

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 Mucha choruje, hiena harcuje, czyli o „ch” i „h”.

Uzupełniamy dyktando online „Ogród Honoraty” (Kliknij, aby otworzyć).

Proponuje przećwiczyć  zasady pisowni  „ch” i „h” (Kliknij, aby otworzyć).