Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego (klasa VI i VII)

Pomoc uczniom z języka polskiego [strona będzie aktualizowana w każdy poniedziałek]
Uczniowie maja możliwość konsultacji z nauczycielem przez komunikator Messenger (zostali indywidualnie poinformowani ).  Każdego dnia mogą się zwrócić do nauczyciela z prośbą o wyjaśnienie im niezrozumiałych dla nich zadań. Dyżur nauczyciela codziennie od 10.00 – 10.50 i od 13.00 – 13.30.

Nauczyciel podaje uczniom dodatkowe ćwiczenia, które pomogą im przećwiczyć omawiany materiał.

Spotykamy się również na dodatkowych lekcjach online (jeśli będziecie potrzebować takich zajęć wspólnych, ustalacie dzień i godzinę – Jak w przypadku zajęć z redagowania rozprawki) .

Nie zapominajcie też o stronach, które polubiliście w szkole:

Wesołe dyktanda (Kliknij, aby otworzyć)
Gry  (Kliknij, aby otworzyć)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

23.06.2020 r. Na wakacjach nie zapominamy o książkach!!!

 🙂 Przypominamy o stronie biblioteki szkolnej.

 🙂 Jakie książki lubimy czytać? 

 🙂 Oglądamy obrazki z reklamą czytelnictwa. ( Na dysku – folder: Warto czytać).

 🙂 Omawiamy trudności związane z czytaniem (dobór lektury, problemy ze zrozumieniem tekstu, brak czasu, motywacja).

 🙂 Psychozabawa związana preferencjami czytelniczymi. ( Na dysku – folder: Psychozabawa)

 🙂 Tworzymy listę lektur, które warto przeczytać. [Uczniowie dzielą się swoimi zainteresowaniami, a nauczyciel proponuje im konkretne tytuły.]

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

9.06.2020 r.Opisać uczucia.

Opis przeżyć wewnętrznych to opis stanu, emocji, uczuć naszych lub wykreowanych bohaterów.

Aby napisać opis przeżyć wewnętrznych musicie przede wszystkim wczuć się w rolę, sytuację – swoją lub czyjąś. Jeśli piszecie o swoich przeżyciach powinniście jak najdokładniej przypomnieć sobie to, co czuliście w sytuacji, którą opisujecie. Nie można zapomnieć o uwzględnieniu okoliczności i przyczyn tych przeżyć oraz opisie zewnętrznych przejawów emocji, czyli zmian w wyglądzie i zachowaniu np. zarumienił się, podskoczył, zmarszczył brwi.

Pamiętajcie, że opis przeżyć wewnętrznych, jak każda praca pisemna, musi zawierać:

  • WSTĘP
  • ROZWINIĘCIE
  • ZAKOŃCZENIE

PISZĄC SWOJĄ PRACĘ KORZYSTAJCIE Z PRZYKŁADOWEGO SŁOWNICTWA

  1. Słownictwo opisujące przeżycia wewnętrzne:

 

coś ścisnęło mnie za gardło; wzruszenie odebrało mi głos; nogi zrobiły się jak w waty; nogi ugięły się pode mną; ze wstydu chciałem zapaść się pod ziemię; poczułem skrzydła u ramion; czułem się jak w siódmym niebie; ogarnął mnie głuchy żal; usychałem z żalu/ z tęsknoty; z trudem powstrzymywałem łzy napływające mi do oczu; płakałem bezgłośnie; łzy spływały mi po policzku; poczułem jak zwilgotniały mi oczy; z piersi wyrwał się gwałtowny szloch/ głuchy płacz; zaszlochałem w głos; płacz targał moim ciałem; moje plecy drżały od wstrzymywanego/ tłumionego płaczu; straciłem panowanie nad sobą; chciałem płakać/ tańczyć/ śpiewać/ podskakiwać z radości; świat zawirował mi przed oczyma; oczy zaszły mi mgłą/ łzami; rozsadzało mnie niczym nie zmącone szczęście; uśmiechałam się od ucha do ucha; uśmiech rozjaśnił mi/ rozpromienił twarz; przestępowałem z nogi na nogę; fala gorąca zalała mi twarz; spuściłem głowę; strach rozszerzył mi źrenice; oblał mnie zimny pot; spociłem się jak mysz kościelna; ręce zwilgotniały mi z przejęcia; zaniemówiłem z wrażenia; nagle zabrakło mi słów; poczułem pustkę w głowie; miałem sucho w gardle; język stanął mi kołkiem; zawirowało wokół mnie; z przejęcia zapomniałem jak się nazywam; krew pulsowała w moich żyłach; serce łopotało jak spłoszony ptak; serce chciało rozsadzić mi pierś; oczy zalśniły dziwnym blaskiem; moje oczy rzucały pioruny; wszystkie słowa uleciały mi z głowy; obleciał mnie blady strach; pogrążyłem się w bezbrzeżnym smutku; byłem na samym dnie rozpaczy; opanowała mnie czarna rozpacz; poczułem dziwne ukłucie w sercu; moje serce ścisnęło dziwne przeczucie; kamień spadł mi z serca; serce mi się kraje; moją twarz rozjaśnił uśmiech; miałem duszę na ramieniu; oblał mnie zimny pot; nie taiłem zdziwienia; osłupiałem ze zdziwienia; strach zjeżył mi włosy na głowie; wpadłem w czarną rozpacz.

2. Słownictwo opisujące zmiany zachodzące w wyglądzie:

zbladł z przerażenia; poczerwieniał z wściekłości; twarz pokryła się rumieńcem; twarz wykrzywił grymas złości/ zniecierpliwienia; twarz rozjaśniła się w uśmiechu; oczy zalśniły dziwnym blaskiem; uśmiech rozpromienił twarz; roześmiał się od ucha do ucha; wybuchnął płaczem; trząsł się od płaczu; zalał się łzami; zanosił się płaczem.

 

3. Słownictwo nazywające uczucia, synonimy:

  • radość: (szczera; dziecinna) wesołość, rozbawienie;
  • smutek: (cichy, bezbrzeżny, głęboki, nieznośny) melancholia, przygnębienie, zasmucenie, żal, rozpacz (beznadziejna; nieopisana); chandra; depresja;
  • ból: (dotkliwy; nieznośny; przejmujący);
  • miłość: (dozgonna, gwałtowna, niewysłowiona; głęboka; gorąca; ślepa; bezinteresowna) ; uwielbienie;
  • nienawiść: (dzika; fanatyczna; głucha; mściwa; nieprzejednana; zaciekła; zapamiętała; zimna);
  • szczęście: (bezgraniczne; idylliczne; nadzwyczajne; nagłe; niebiańskie; niewymowne; niewypowiedziane; niezmącone; promienne; ślepe); beztroska;
  • sympatia: (bezwiedna, jawna, mimowolna, niekłamana, nieprzeparta; nieukrywana); przywiązanie;
  • strach: ( paniczny, blady, niemy, nieopisany, obezwładniający; śmiertelny; potworny; piekielny; niesłychany); lęk, przerażenie, niepokój, pesymizm;
  • ciekawość: (niezdrowa, dziecinna) zainteresowanie;
  • złość: (bezbrzeżna, bezsilna, histeryczna, mściwa, szatańska, tajona, zapiekła) zdenerwowanie; wściekłość, irytacja, wzburzenie, pasja, gniew, agresja;
  • tęsknota: (wszechogarniająca, bezdenna, bolesna, najskrytsza, nieokiełznana, niepojęta, nieukojona, niewymowna, straszliwa, wiekuista) nostalgia;
  • nadzieja: (wielka, słaba, niepłonna, ułudna, wygórowana, płonna, zwodnicza) optymizm, pogoda ducha;
  • apatia: (beznadzieja, głęboka, zupełna) zobojętnienie, otępienie, bierność;
  • zmartwienie: (ciężkie, szczere, tajone, wieczne) zgryzota;
  • wstyd: ( fałszywy, głęboki, palący, piekący) zażenowanie;
  • pogada: ( głęboka, nieukrywana) lekceważenie;
  • podziw: (głęboki, mimowolny, niemy, nietajony, szczery);
  • niechęć: (nieprzezwyciężona) antypatia, wrogość, odraza;
  • ulga: ( chwilowa, niemała, niewysłowiona, niewypowiedziana, wielka, znaczna;
  • duma: (niepohamowana, obrażona);
  • wahanie się: niezdecydowanie;
  • wstręt: (chorobliwy, niepohamowany, instynktowny, mimowolny, niepokonany, niewymowny) obrzydzenie;
  • litość: (głęboka, szczera) współczucie;
  • rozczarowanie: (bolesne, gorzkie, straszne, zupełne) rozgoryczenie.

Wyobrażamy sobie siebie po wygranym konkursie (np. przedmiotowej olimpiadzie, zawodach na szczeblu województwa, konkursu piosenki). Tworzymy opisy przeżyć wewnętrznych.

Pamiętamy o:

  • Określeniu miejsca, gdzie ogłaszane są wyniki. Co dzieje się wokół?
  • Jak się czujesz czekając?
  • Czy Twoje emocje są widoczne w zachowaniu? Jak?
  • Jak reagujesz po przeczytaniu Twojego nazwiska?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

2.06.2020 r. Jak zapisać rozmowę?

Zapis dialogu. Podstawowe zasady.

1. Wypowiedzi dialogowe każdego bohatera zaczynać się powinny od nowego wiersza z wcięciem akapitowym i z tzw. pauzą dialogową, czyli myślnikiem. Krótko mówiąc, każdą kolejną wypowiedź należy traktować jak kolejny akapit.

2. Czasownik oznaczający mówienie (powiedział, krzyknął, szepnął, odparł, zapytał, stwierdził, odrzekł itp.) zawsze powinien występować po myślniku. Jeżeli zdarzy się, że narracja dotycząca dialogu zawierać będzie np. imię bohatera, to musi ono stać po czasowniku.

Przykład:

– Wyglądasz bardzo ładnie – odpowiedział Adam.

A to nieprawidłowy zapis:

– Wyglądasz bardzo ładnie – Adam odpowiedział.

Jedna uwaga: Może się zdarzyć, że w wypowiedzi bohatera występuje pytajnik, wykrzyknik lub wielokropek. Jeżeli narracja po niej następująca dotyczy tej wypowiedzi, to znak taki nie jest traktowany jak kropka, a zatem nie wymusza wielkiej litery w narracji.

Przykłady:

– Niemożliwe! – wrzasnęła Ewa.

– Jak masz na imię? – zapytał nieśmiało Adam.

3. Dialog zamyka się kropką wtedy, gdy narracja nie odnosi się do wypowiedzi bohatera. W przykładzie do poprzedniego punktu narracja (czyli odpowiedział Adam) odnosiła się do wypowiedzi. Kropki po wypowiedzi zatem nie było.

Przykład z kropką zamykającą wypowiedź:

– Dobranoc. – Otworzył drzwi i wyszedł.

4. Gdy w takiej narracji pojawia się nazwa wykonawcy czynności, to musi ona poprzedzać czasownik.

Przykład:

– Pięknie. – Adam się uśmiechnął.

 

5. Postawienie kropki po wypowiedzi narratora sprawia, że dalszy tekst rozpoczyna się wielką literą (niezależnie od tego, czy jest to dalsza część dialogu, czy narracji).

Dwa przykłady:

– Kocham cię – wyszeptała Ewa. Jej głos był ciepły i czuły.

– Kocham cię – wyszeptała Ewa. – Jesteś wspaniały!

6. Narrację wplecioną w dialog należy oddzielić myślnikami z obu stron.

Przykład:

– Powinniśmy – powiedział – przemyśleć to raz jeszcze.

7. Gdy zdarzy się, że wpleciona narracja doprowadzi do zbiegu myślnika i przecinka, to przecinek należy pominąć.

Przykład:

– Wiem – powiedziała – że mnie nie znosisz.

 

10. Ze względów technicznych i estetycznych pojedynczej wypowiedzi dialogowej wraz z uwagami narratora nie powinno się ciągnąć za długo. Źle to wpływa na odbiór tekstu. Gdy mamy zbyt długą wypowiedź, powinno się ją rozdzielić jakimś wtrętem dialogowym pochodzącym od innej postaci lub tak, jak pokazałem w poprzednim punkcie.

 

Redagujemy prostą historię z dialogiem.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

26.05.2020 r.  Zrozumieć teksty – ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem.

Jeśli nauczymy się czytać ze zrozumieniem teksty, będziemy mogli odpowiedzieć na wiele pytań.
Zatem do dzieła!

Materiał pomocniczy (Kliknij, aby otworzyć)

  1. Tekst pisany prozą:
  • Czytamy tekst „Cała ona – Barcelona”.
  • Odpowiadamy na pytania do tekstu.

2. Próbujemy swoich sił, czytając poezję.

  • Przeczytajcie uważnie wiersz Wisławy Szymborskiej. Zwróćcie szczególną uwagę na jego budowę (m.in. trzy słowa tytułu – trzy strofy – wyrazy rozpoczynające kolejne strofy, spójniki, funkcję myślników).

„Niektórzy lubią poezję”

Niektórzy –
Czyli nie wszyscy.
Nawet nie większość wszystkich, ale mniejszość.
Nie licząc szkół, gdzie się musi,
I samych poetów,
Będzie tych osób chyba dwie na tysiąc.

Lubią –
Ale lubi się także rosół z makaronem,
Lubi się komplementy i kolor niebieski,
Lubi się stary szalik,
Lubi się stawiać na swoim,
Lubi się głaskać psa.

Poezję –
Tylko co to takiego poezja.
Niejedna chwiejna odpowiedź
Na to pytanie już padła.
A ja nie wiem i nie wiem i trzymam się tego
Jak zbawiennej poręczy.

  • A teraz odpowiedz na pytania:

Co wynika z porównania zdania oznajmującego będącego tytułem wiersza z kolejnymi częściami utworu?
Odpowiedz jednym zdaniem.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Podaj słownikowe definicje wyrazów: NIEKTÓRZY, LUBIĆ , POEZJA.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

W jakim sensie poetka dystansuje się wobec ww. definicji?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Podaj trzy cechy, które kwalifikują wiersz Szymborskiej do liryki.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Które określenia najtrafniej charakteryzują postawę podmiotu lirycznego: SCEPTYCYZM, ENTUZJAZM, DYSTANS, PEWNOŚĆ SIEBIE, DUMA. Wybierz dwa i uzasadnij swój wybór w dwóch zdaniach.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Wskaż w wierszu przynajmniej trzy epitety wraz z wyrazami określanymi i jedno porównanie.
Epitety:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Porównanie:  ………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

19.05.2020 r.Części zdania – ćwiczenia.

Dziś zajmiemy się częściami zdania.

Przygotowałam dla Was plansze, które pomogą Wam zapamiętać ważne informacje  Proszę otworzyć plik na  dysku – Części zdania.

  1. Przypominamy informacje o poszczególnych częściach zdania. Plansze.
  2. Wykorzystujemy wiedzę w praktyce.

Zdania do analizy:

Wspaniały samochód Batmana przejechał wczoraj przez Głojsce w chmurze dymu.

Mój cudowny zwierzak wywołał sensację na pokazie czworonożnych przyjaciół.

3. Tworzymy własne propozycje graficznych notatek, które będą wykresami zdań. [Czekam na ciekawe propozycje!  🙂 ]

 

12.05.2020 r. Gdyby świat się skończył… Kolejne spotkanie z poezją.

Zapraszam na kolejne spotkanie oko w oko  z poezją.

Przygotowałam dla Was kolejną planszę do pracy – uzupełnijmy ją.  Proszę wydrukować kartę pracy z dysku –Plansza  koniec świata.

„Piosenka o końcu świata”

Czesław Miłosz

W dzień końca świata
Pszczoła krąży nad kwiatem nasturcji,
Rybak naprawia błyszczącą sieć.
Skaczą w morzu wesołe delfiny,
Młode wróble czepiają się rynny
I wąż ma złotą skórę, jak powinien mieć.

W dzień końca świata
Kobiety idą polem pod parasolkami,
Pijak zasypia na brzegu trawnika,
Nawołują na ulicy sprzedawcy warzywa
I łódka z żółtym żaglem do wyspy podpływa,
Dźwięk skrzypiec w powietrzu trwa
I noc gwiaździstą odmyka.

A którzy czekali błyskawic i gromów,
Są zawiedzeni.
A którzy czekali znaków i archanielskich trąb,
Nie wierzą, że staje się już.
Dopóki słońce i księżyc są w górze,
Dopóki trzmiel nawiedza różę,
Dopóki dzieci różowe się rodzą,
Nikt nie wierzy, że staje się już.

Tylko siwy staruszek, który byłby prorokiem,
Ale nie jest prorokiem, bo ma inne zajęcie,
Powiada przewiązując pomidory:
Innego końca świata nie będzie,
Innego końca świata nie będzie.

W razie potrzeby szukamy pomocy. Proszę sprawdzić dysk – Niezbędnik badacza poezji.   ABC wiersza.

Na odwrocie strony wypisujemy środki stylistyczne i określamy ich funkcję.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

05.05.2020 r. Nie teki diabeł straszny… – praktyczne ćwiczenia z tekstem wiersza.

Dzisiaj poćwiczymy pracę z poezją. Przekonacie się , że to wcale nie takie trudne.
Przygotowałam dla Was planszę do pracy – uzupełnijmy ją.  Proszę wydrukować kartę pracy z dysku – Pan od przyrody.

Zbigniew Herbert „Pan od przyrody”

Nie mogę przypomnieć sobie
jego twarzy

stawał wysoko nade mną
na długich rozstawionych nogach
widziałem
złoty łańcuszek
popielaty surdut
i chudą szyję
do której przyszpilony był
nieżywy krawat

on pierwszy pokazał nam
nogę zdechłej żaby
która dotykana igłą gwałtownie
się kurczy

on nas wprowadził
przez złoty binokular
w intymne życie
naszego pradziadka
pantofelka
on przyniósł
ciemne ziarno
i powiedział: sporysz

z jego namowy
w dziesiątym roku życia
zostałem ojcem

gdy po napiętym oczekiwaniu
z kasztana zanurzonego w wodzie
ukazał się żółty kiełek
i wszystko rozśpiewało się
wokoło

w drugim roku wojny
zabili pana od przyrody
łobuzy od historii

jeśli poszedł do nieba –

może chodzi teraz
na długich promieniach
odzianych w szare pończochy
z ogromną siatką
i zieloną skrzynką
wesoło dyndającą z tyłu

ale jeśli nie poszedł do góry –

kiedy na leśnej ścieżce
spotykam żuka który gramoli się
na kopiec piasku
podchodzę
szastam nogami
i mówię:
-dzień dobry panie profesorze

pozwoli pan że mu pomogę
przenoszę go delikatnie
i długo za nim patrzę
aż ginie
w ciemnym pokoju profesorskim
na końcu korytarza liści.

Na odwrocie strony wypisujemy środki stylistyczne i określamy ich funkcję. W razie potrzeby szukamy pomocy. Proszę sprawdzić dysk – Niezbędnik badacza poezji.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

28.04.2020 r.  Analizujemy utwory poetyckie.

  1. Przypominamy wyznaczniki utworów literakach, które  należą do liryki (zapis, rymy, rytm, podmiot liryczny, środki stylistyczne).
  2. Zastanówcie się dlaczego uczniowie boją się pracować z tekstami lirycznymi.
  3. Czytamy tekst  Wisławy Szymborskiej”Konkurs piękności męskiej „

Od szczęk do pięty wszedł napięty.
Oliwne na nim firmamenty.
Ten tylko może być wybrany,
kto jest jak strucla zasupłany.

Z niedźwiedziem bierze się za bary
groźnym (chociaż go wcale nie ma).
Trzy niewidzialne jaguary
padają pod ciosami trzema.

Rozkroku mistrz i przykucania.
Brzuch ma w dwudziestu pięciu minach.
Biją mu brawo, on się kłania
na odpowiednich witaminach.

4. Krótka rozmowa na temat tekstu – opowiadamy historię z tekstu. [O czym jest tekst? Jaki ma nastrój? Co nas rozbawiło? Co się nam podobało?]

5. Przypominamy informacje na temat analizy wiersza. Proszę sprawdzić dysk –  ABC wiersza.

6. Powtarzamy wiadomości związane ze środkami stylistycznymi w poezji. Proszę sprawdzić dysk – Niezbędnik badacza poezji.

7. Szukamy środków stylistycznych w wierszu W. Szymborskiej.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

21.04.2020 r. Wracamy do wywiadu? 

Proszę sprawdzić dyskWywiad.

Ostatnio pisaliśmy wywiad na lekcji i nie do końca pamiętaliście o ważnych jego częściach. Warto zatem spojrzeć na notatkę w formie graficznej dotyczącą wywiadu, jako formy wypowiedzi pisemnej.  Pomoże Wam poprawić wasze dotychczasowe zadania.

PLAN WYWIADU

 

Wstęp Prezentacja rozmówcy [ Kim jest? Czym się zajmuje?

Przedstawienie tematu rozmowy [Co będzie głównym tematem rozmowy?]

Rozwinięcie Pytania i uzyskane odpowiedzi.
Zakończenie Wnioski i podsumowanie rozmowy. Podziękowanie rozmówcy.

 

ZAPIS WYWIADU

 

  • Wyróżniamy graficznie każda cześć wywiadu oraz pytania i odpowiedzi rozmówcy!
  • Podajemy informacje, kto mówi! [Pierwszy raz całe imię i nazwisko, w dalszej części wystarczą inicjały]

 

PRZYDATNE ZWROTY

 

Zadawanie pytań

  • Twoja ostatnia płyta jest absolutnym hitem, opowiedz o niej…
  • Pana kariera nabrała tempa, proszę opowiedzieć, jak się wszystko zaczęło… 
  • Co pan myśli o…
  • Proszę skomentować wydarzenie…
  • W jednym z wywiadów powiedział pan, że…
  • Wróćmy jeszcze do…
Podsumowanie
  • Kończąc naszą rozmowę, chciałbym jeszcze…
  • Nasza rozmowa dobiega już końca, proszę zatem…
  • Przypomnijmy jeszcze…
Pożegnanie 
  •  Uprzejmie Dziękuje za rozmowę…
  • Dziękuję za poświęcony czas…

Ćwiczenia:

  1. Zastanówcie się jakie byłoby najważniejsze pytanie, które zadalibyście:

Aktorowi …………………………………………………………………………………………………………………………………………

Piłkarzowi ……………………………………………………………………………………………………………………………………….

Cukiernikowi…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Podróżnikowi ……………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Przedstaw swojego ulubionego sportowca.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

7.04.2020 r.Charakterystyka

Gdzie szukać  informacji?

Na wesoło (Kliknij, aby otworzyć)

Poważniej (Kliknij, aby otworzyć)

Przykład charakterystyki (Kliknij, aby otworzyć)

Przygotowujemy charakterystykę bohatera książki, którą ostatnio czytaliśmy.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

31.03.2020 r. Rozprawka

Na Waszą prośbę pracujemy nad rozprawką.

O czym muszę pamiętać podczas pisania rozprawki:

  1. Dokładnie czytam temat i zastanawiam się, jaki problem muszę rozwiązać?
  2. Podkreślam w temacie problem, aby o nim nie zapomnieć.
  3. Piszę wstęp – tezę, czyli moje stanowisko wobec tematu.
  4. Zastanawiam się, jakie lektury (lub inne źródła kultury) pomogą mi udowodnić moje zdanie.
  5. Piszę argumenty świadczące, że mam rację. [Dlaczego uważam, że moje stanowisko jest prawdziwe?].
  6. Przedstawiam przykłady  na potwierdzenie mojego zdania (np. bohater z lektury tak postępował). Podaję tytuł utworu i jego autora.
  7. Podsumowuję, potwierdzając, że udowodniona teza została udowodniona.

W dalszej pracy pomocna Wam będzie notatka w formie graficznej – proszę sprawdzić na dysku!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

24.03.2020 r. Mucha choruje, hiena harcuje, czyli o „ch” i „h”.

Uzupełniamy dyktando online „Na halach” (Kliknij, aby otworzyć)

Ćwiczymy z zasady pisowni  „ch” i „h” (Kliknij, aby otworzyć)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

17.03.2020 r. Interpunkcja. Kłopoty z przecinkiem.

Przecinek ma ona ogromne znaczenie…

Pomyślcie o skazańcu, który oczekuje wieści od króla. Ten przygotował dwie wersje dokumentu.

  1. Uwolnić, nie można zamknąć w lochu.
  2. Uwolnić nie można, zamknąć w lochu.

Jest tylko jedna różnica. W rożnych miejscach postawiono przecinek.

Jak myślicie, która wersję chciałby otrzymać nasz skazany?

Już wiemy jak ważne jest stosowanie interpunkcji.

Na ostatniej lekcji języka polskiego mówiliśmy o różnych znakach interpunkcyjnych. Najwięcej kłopotu sprawiał Wam przecinek. Myślę, że będzie Wam łatwiej zapamiętać zasady, jeśli zrobimy notatkę obrazkową. Wiem, że pięknie malujecie i dlatego z niecierpliwością czekam na zdjęcia Waszych prace.

Otwórzcie dysk, a tam w teczce pomysłów znajdziecie moje propozycje. Przeróbcie je lub zaproponujcie własne. Zdjęcia prześlijcie przez Messengera. ? 

Podajcie też przykłady zdań złożonych, w których pojawi się przecinek.  Zaznaczcie go na kolorowo.